Proč hoří TESLA?

Zpět

17. 6. 2017

-proč TESLA hoří a proč baterie z elektromobilu nepatří do Vašeho domu?

Elektroauto Tesla má baterie složeny z článků LI-ION což je označení zastřešující celou rodinu baterií v nichž je litihum (více zde). Konkrétně chemie TESLA je LiNiMnCo-Lithium nikl mangan kobalt(taktéž pak Renault ZOE, Nissan Leaf, Hyundai atp...). Vzpomeňte na hořící nebo vybuchující mobilní telefony. Pokud jsou tyto baterie v mobilních zařízeních není problém se jich zbavit....mobil zahodit případně bleskově opustit hořící auto Tesla. Pokud je baterie stacionárně montována do rodinného domu pak dochází k přímému ohrožení života. Hořící ohnivá koule s teplotou 2200°C produkující jedovaté plyny je prakticky nepřemístitelná z domu do exteriéru pro kontrolované dohoření.
K hašení je potřeba použít postupy a prostředky jež požár ochladí a zamezí přístupu vzduchu-zastaví bouřlivou a těžko kontrolovatelnou oxidaci-okysličování. Hasiči k ochlazení nejčastěji použijí vodu a pěnu-pro zamezení přístupu vzduchu(kyslíku). Bohužel hasiči nebydlí vedle všech domů, které mají baterie s onou nebezpečnou chemií a i kdyby tak nezačnou hasit hned. Objekt, dům se po vznícení baterie okamžitě zaplní jedovatými plyny a kouřem a spící obyvatelé se probudí a opustí hořící dům ... v tom lepším případě.
..... bohužel neplatí ani všeobjímající konejšivý argument "oni "to" určitě mají nějak vyřešeno". Špatná a pravdivá zpráva: Nemají "to" nijak vyřešeno, protože "to" vyřešit nejde. Dendrity tj. zkraty mezi anodou a katodou jsou prostě jednou z negativních vlastností článků LiNMC vznik požáru lze pouze snížit nikoliv na 100% eliminovat riziko vzniku požáru. Riziko lze eliminovat pouze změnou složení tj.chemie baterie. 
Adekvátní náhradou pro hybridní solární elektrárny je baterie z článků LiFePO4/LFP(složení lithium, fosforečnan železitý). Články LFP jsou naprosto bezpečné už proto, že není nic co by vedlo ke vzniku dendritů a vedlo ke zkratu mezi katodou a anodou. LFP jsou houževnaté při ztrátě kyslíku jehož absence právě ústí v exotermickou reakci-což je problém hořlavých článků 18650 s chemií LiNiMnCo např. od Tesly, Sony, BMZ i jiných výrobců. Velmi podrobněji pak viz. problém dendritů (fousy lithia mezi katodou a anodou). Změna chemie u LFP baterií neubrala na životnosti/cyklovatelnosti a nijak znatelně na hustotě uskladněné energie. Naopak LFP baterie jsou tedy doslova extrémně bezpečné. Více o bateriích LFP zde
 

Viníkem/příčinou požáru je tedy zkrat mezi katodou a anodou jehož zápalnou šńůrou jsou fousy lithia. Další vlastností jež činí články 18650 doslova nepoužitelné v domácnosti je strop v cyklovatelnosti. 18650 mají cyklovatelnost na hranici 300 cyklů pokud jsou vybíjeny do 20% DOD/LFP bez problémů 90% DOD/. Což je opravdu mizerná vlastnost. Nízký počet cyklů však nevadí u notebooků, mobilů, aku nářadí a u aut. Vše uvedené jsou totiž spotřební záležitosti na max 4 roky což je u automobilu cca 150tis km a to je dostačující. Baterie LNMC se tedy používají proto, že jsou levné....
Dalším baterie na trhu s chemií LiNiMnCo jsou ty od BMZ, která baterie s chemií LNMC články 18650 nabízí pro domácí instalace. A navíc jaksi neuvěřitelně znásobila počet cyklů z 500 na papírových 5000....při 70% DOD
70% DOD znamená, že z celkové kapacity 6,74kWh je využitelných 4,7kWh. Ve vztahu k instalované fotovoltaice to znamená, že 2kWh denně(!) jsou zmařeny nabíjením nevyužívané kapacity baterie - což je z pohledu životnosti systému nezanedbatelný součet ztraceného výkonu a jasně horší ekonomiky systému s baterií LiNMC. 

 ..... pokud by LiNMC články byly bezpečné tak by TESLA nebudovala výzkumné centrum(mimo jiné objektivní informace o životnosti LNMC - životnost je 7 let ! více zde: TOP SECRET RESEARCH

Závěr: baterie z elektromobilů do obývaných budov nepatří. Do domu k hybridní solární elektrárně instalujte výhradně bezečné baterie s chemií LiFePO4(LFP). Jde o Vaší bezpečnost. Baterie LFP nemají chemii vytvářející dendrity čímž je odstraněno riziko zkratu mezi katodou a anodou. Životnost standardních LFP baterií jež disponují 6000 cykly při 90% DOD(což je 8000 cyklů při 80%DOD a 10000cyklů při 70% DOD) bude cca 12-15let. Baterie LFP jsou naprosto bezpečné pro instalaci do objektů.